Travel conditions

1. Bokning och biljetter

Bokning och biljettköp sker hos Fjällexpressen. www.fjallexpressen.se eller 031-7008802

Obligatorisk platsbokning och förskottsbetalning. Hållplats angörs endast om bokning finns.

Biljett gäller endast på bokad avgång. På- och avstigning måste göras på bokad hållplats.

Vid köp på internet och betalning med kort tillkommer inga extra avgifter. 

Vid ändring av befintlig bokning till tex. annan dag eller byte av namn tillkommer en administrativ avgift om 100 kr per ändringstillfälle. Byter man till en dag med ett högre pris tillkommer även mellanskillnaden. Byter man till en dag med lägre pris görs ingen återbetalning. Observera att ändring av bokning görs i mån av plats senast 2 arbetsdagar (48 timmar) innan avresa genom att kontakta oss på telefon 031-7008802 (mån - fre 08:00-16:00)

2. Avbokning

Vi rekommenderar ett frivilligt avbeställningsskydd, detta kostar 5% av resans pris och kan endast köpas vid bokningstillfället.

Avbeställningsskyddet ger dig rätt att avboka resan senast 5 dagar (120 timmar) före avresa och då återbetalas allt förutom kostnaden för avbeställningsskyddet. Avbeställningsskyddet gäller också om du blir sjuk. Kan du uppvisa sjukintyg, så avbokar vi resan kostnadsfritt fram till avresedagen när du har avbeställningsskydd.

Vid övrig avbokning utan avbokningsskydd görs ingen återbetalning.

3. Inställd resa och vid förseningar

Vid låg efterfrågan på utsatt linje kan resan i mycket sällsynta fall komma att ställas in. Detta meddelas resenären senast fem (5) arbetsdagar innan avresa. I det fallet återbetalas hela resan.

För resor till och från Ulricehamn Ski Center och Vallåsen meddelas eventuell inställd avgång resenären senast 24 timmar innan avgång.

4. Rabatter

För barn och ungdomar till och med det år man fyller 16 år utgår 30% rabatt.

För gruppbokningar om minst 10 resande vuxna utgår grupprabatt om 10%. För att boka en grupp, vänligen kontakta oss på info@fjallexpressen.se eller ring oss på 031-7008802

Eventuella rabatter kan inte kombineras med varandra.

5. Tidtabell

Förseningar och andra tidsförskjutningar kan uppstå på grund av väder, väglag och trafiksituation och kan ej begäras ersättning för.

För missade anslutningar som ej tillhör fjällexpressen ansvaras ej. Bussbyte kan förekomma.

Under jul/nyår och påsk körs extraturer.

6. Rast

Det sker 45 minuter rast vid vägrestaurang på såväl upp- som hemresa.

Göteborgsbussen stannar i Grums och Stockholmsbussen stannar i Rättvik.

7. Bagage

Maximalt bagage per resenär är två par skidor och två väskor. Oemballerade snowboards och skidor får ej medföras.

Var noga med att märka ditt bagage med namn och telefonnummer.

Transportören dvs. Fjällexpressen tillämpar de riktlinjer som framgår av Bussförordningen och gällande praxis från Marknadsdomstolen gällande skadat eller förstört bagage i samband med olycka till följd av bussen. Även de allmänna resevillkoren för bussar i linjetrafik tillämpas.

Det är inte tillåtet att ta med husdjur på Fjällexpressens bussar.

8. Bussar

Resan utförs med bekväma helturistbussar med säkerhetsbälte på samtliga platser samt med toalett. Obligatorisk användning av bälte!

Fjällexpressen körs med utbildade och erfarna chaufförer.

För mindre barn rekommenderar vi att man medtager egen bilkudde för bättre komfort och säkerhet. 

Barn över tre år ska sitta bältade enligt Trafikförordningen kap 4, 10 a§ . Det finns således ingen lag som säger att yngre barn måste använda säkerhetsbälte, men vi rekommenderar att de gör det i största möjliga mån ändå.

Fjällexpressen körs oftast av Fjällexpressbussar men kan även köras av följande varumärken, Bergkvarabuss och Traveller Buss.

Diverse anslutningar i fjällvärlden sker med lokala bolag.

9. Kortbetalning

Betalning med kort sker enligt gällande regler för online-betalning i Sverige och EU. Vi använder Svea Ekonomis/Webpays hostade PCI-DSS-certifierade kortbetalningslösning. Vi accepterar följande kort: Visa, MasterCard. Pengarna reserveras på ditt konto vid ordertillfället. Alla transaktioner skickas via SSL (Secure Sockets Layer) mycket säkert krypterade. Inga kortnummer sparas. Vi använder den senaste säkerhetstekniken för kontokortsbetalningar på nätet 3D-Secure – en standard framtagen av VISA och MasterCard med avsikt att på ett säkert sätt validera konsumenten vid köp på nätet

10. Reklamation

Vi vill gärna veta vad du som kund tycker om oss! Eventuell positiv feedback eller klagomål tas emot på info@fjallexpressen.se eller tel. 031-7008802.

11. Klarna

 

Vi använder Klarna Checkout som betallösning. Se nedan vilka betalalternativ som finns tillgängliga.

Genom att klicka på "Bekräfta Bokning" godkänner du Klarnas villkor samt våra köpvillkor

Vänligen observera att vid köptillfället görs en kreditprövning som i vissa fall innebär att en kreditupplysning tas. Du får då en kopia på kreditupplysningen per post.

Mer information och fullständiga villkor om Klarnas betalsätt hittar du på klarna.com.
För information om din betalning, kontakta Klarnas Kundservice.
Du kan även se dina fakturor och dess betalstatus på klarna.com, under ”Mina sidor”.

 

Få först. Betala sen.

Få en faktura på ditt köp, som skickas per e-post till den angivna e-postadressen.
Fakturan har 14 dagars betaltid, men du kan själv välja att förlänga den.

När du väljer faktura övertar Klarna rätten att få betalt och din betalning av fakturan går därmed till Klarna.

Om du tidigare valt att ansluta dig till tjänsten Månadsfaktura kommer fakturan istället att inkluderas i din månadsfaktura i enlighet med de villkor som gäller för Månadsfaktura.

 

Betala direkt.

Betala direkt med ditt anslutna bankkonto, och verifiera dig med BankID.
Aktivera tjänsten genom att logga in hos Klarna via app eller hemsida.


Klarna kortbetalning.

Betala med kort i samband med ditt köp, och ange dina kortuppgifter.
Vidare verifiering med BankID kan skilja sig beroende på bank.

Inga kortuppgifter lagras hos oss, de sparas hos vår samarbetspartner Klarna. Kortbetalningar som hanteras av Klarna är PCI-DSS certifierade.